Η κλιμάκωση των μπλόκων δοκιμάζει τις αντοχές της οικονομίας

Η κλιμάκωση των κινητοποιήσεων των αγροτών, οι οποίοι πλέον μπαίνουν σε τροχιά ρήξης με την κυβέρνηση αλλά και την κοινωνία προχωρώντας σε 24ωρους αποκλεισμούς των εθνικών οδικών δικτύων αλλά και των τελωνείων της χώρας με την προοπτική μάλιστα ο αποκλεισμός να παραταθεί επ' αόριστον, βάζει σε τεράστια δοκιμασία την ταλαιπωρημένη ελληνική οικονομία.


Κλειστά θα παραμείνουν από σήμερα τα τελωνεία στην Εξοχή, στους Ευζώνους, την Κρυσταλλοπηγή, τη Νίκη, τον Προμαχώνα, το Ορμένιο, τις Καστανιές και τους Κήπους. Μάλιστα το τελωνείο του Προμαχώνα είναι για έκτη ημέρα σήμερα κλειστό με αποτέλεσμα η ουρά που σχηματίζουν τα φορτηγά να υπερβαίνουν τα 25 χλμ!

Εν τω μεταξύ από τις 12 το μεσημέρι οι αγρότες έχουν κλείσει την εθνική οδό στο ύψος των Τεμπών. Επίσης έκλεισαν οι παράδρομοι σε σημεία της Εγνατίας Οδού που οι βασικοί κόμβοι παραμένουν επ' αόριστον κλειστοί, όπως στα Κερδύλλια, την Κομοτηνή και τη Χρυσούπολη. Αυτό σημαίνει ότι για παράδειγμα δεν μπορεί να ταξιδέψει κάποιος με το όχημά του από τη Θεσσαλονίκη στην Αλεξανδρούπολη.

Στο μπλόκο του Ισθμού, ο δρόμος αλλά και οι παράδρομοι έκλεισαν από τις 10:00 και για 24 ώρες ενώ σε αυτό του Αιγίου ο δρόμος κλείνει κάθε βράδυ από τις 18:00 έως τις 22:00 και στις ίδιες ώρες και στην Πατρών - Πύργου. Για όσους κινηθούν προς την Ήπειρο, ήδη είναι κλειστός ο δρόμος Ρίου - Αντιρρίου - Ιωαννίνων στο ύψος του Κεφαλόβρυσου και θα παραμείνει έως τις 12:00 αύριο το μεσημέρι.

Στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου ήδη εκφράζουν φόβους για τεράστια προβλήματα στην αγορά και ζητούν αυτοσυγκράτηση παρά το γεγονός ότι δηλώνουν κατανόηση για τα προβλήματα των αγροτών.

«Ένας καθολικός αποκλεισμός των εμπορικών δρόμων για μεγάλο χρονικό διάστημα θα ήταν καταστροφικός για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες ήδη ταλανίζονται από την έλλειψη ρευστότητας και τα capital controls», δηλώνει στην «Ημερησία» ο αντιπρόεδρος Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής – Πειραιώς Νίκος Καραγεωργίου και τονίζει πως οτιδήποτε έρχεται να διαταράξει την οικονομική ζωή τη δεδομένη στιγμή επιβαρύνει την ήδη ασφυκτική κατάσταση που έχουν να διαχειριστούν οι επιχειρήσεις του τόπου.

Ο προβληματισμός είναι διάχυτος σε όλους τους κλάδους, ωστόσο πιο έντονος φαίνεται πως είναι στο λιανεμπόριο, που δέχεται πρώτο τις συνέπειες απ' τα «μπλόκα» στους εθνικούς δρόμους αλλά και τις απεργίες των ναυτικών.

Ήδη παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην τροφοδοσία καταστημάτων με ευπαθή προϊόντα – κυρίως στη νησιωτική Ελλάδα – ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις τα φορτηγά φεύγουν για να παραδώσουν στα τελικά σημεία με ελλείψεις αφού οι κεντρικές αποθήκες δεν τροφοδοτούνται εγκαίρως. Κάτι όμως που σημαίνει και οικονομική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις αφού για να μετριασθούν οι συνέπειες τα μεγάλα σούπερ μάρκετ αναγκάζονται να βάλουν έξτρα βάρδιες για να γεμίσουν οι αποθήκες.

Σημαντικό πλήγμα όμως θα υπάρξει και στις εξαγωγές, οι οποίες ήδη απ' το προηγούμενο καλοκαίρι αντιμετωπίζουν το βάρος των capital controls. Και αυτό μάλιστα την ώρα που οι εκτιμήσεις για σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας στο β' εξάμηνο τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την Κομισιόν, όπως φάνηκε απ' τις χειμερινές προβλέψεις που δημοσιοποίησε την περασμένη εβδομάδα, στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στην ανάκαμψη των εξαγωγών.

Τα μπλόκα των αγροτών όμως σε αυτή την περίπτωση εκτός από τις δυσκολίες που δημιουργούν στην προμήθεια των πρώτων υλών για την κατασκευή του τελικού προϊόντος επηρεάζουν επίσης την αποστολή εμπορευμάτων στις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΠΣΕ) για κάθε ημέρα που θα παραμένουν κλειστά τα τελωνεία θα κοστίζει στους εξαγωγείς περί τα 30 εκατ. ευρώ, αφού το 50% των εξαγωγών γίνεται οδικώς. Εάν μάλιστα αποκλεισθούν και τα θαλάσσια σύνορα τότε η ζημιά θα ανέβει αυτομάτως στα 60 εκατ. ευρώ.

«Την ώρα που οι εξαγωγείς δίνουν μάχη να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος και να ανακτήσουν την αξιοπιστία τους έρχονται τα μπλόκα των απεργών να επαναφέρουν το κλίμα δυσπιστίας στο εξωτερικό», δηλώνει στην εφημερίδα ο κ. Νίκος Αρχοντής, στέλεχος του ΠΣΕ.

Με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου οι συνολικές εξαγωγές για το 2015 έκλεισαν με κάμψη 5,1% επιβεβαιώνοντας τις σχετικές εκτιμήσεις που υπήρχαν.

Τα βλέμματα όλων στρέφονται πλέον στην κυβέρνηση, που καλείται να βρει άμεσα λύσεις για να εκτονώσει την κατάσταση και να αποκαταστήσει την ομαλότητα στην αγορά.

«Οι δρόμοι του διεθνούς εμπορίου για τα ελληνικά προϊόντα πρέπει να ανοίξουν διάπλατα χωρίς προσχώματα, καθυστερήσεις και πρόσθετες επιβαρύνσεις», δηλώνει η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη και προσθέτει: «οι ελληνικές εξαγωγές κόντρα στις αντιξοότητες συνεχίζουν να στηρίζουν την οικονομία και δείχνουν την κατεύθυνση που πρέπει να βασισθεί το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας».


Όπως υπογραμμίζει «η ενίσχυση της δυναμικής των ελληνικών εξαγωγών θα πρέπει να αποτελεί κυβερνητική και εθνική προτεραιότητα, αλλά και συλλογική ευθύνη για όλους τους τομείς της οικονομίας, από τον πρωτογενή τομέα ως τις υπηρεσίες και το χρηματοπιστωτικό σύστημα».

Οικονομία, covid business , ενεργειακή κρίση- Με τον Ζάκη Πολυζωίδη